INKLUSION KAN VIRKE, MEN DET KRÆVER RESSOURCER OG MÅLRETTET ARBEJDE - af Institut for Kommunikation og Handicap Skolestart kan virke uoverskueligt for de fleste børn og deres forældre, men for den nu 11-årige Leah og hendes forældre var det ikke bare en lille bakketop som skulle forceres. Det var nærmest et bjerg. Leah har nemlig infantil autisme og ved skolestart var hun, trods et godt sprog, langt bagud med særligt de sociale og interpersonelle færdigheder, men også de kreative, akademiske og selvstændighedsfærdighederne haltede. Spørgsmålet var derfor om Leah overhovedet ville kunne trives og ikke mindst lære i en almen folkeskoleklasse? Leah var inden skolestart visiteret til en specialskole, men man valgte i stedet at begynde med en støttepædagog og en supervisor fra IKH. Leah bor i Børkop, Vejle Kommune, hvor man ligesom i landets andre kommuner arbejder med inklusion på alle folkeskoler, sådan er det også på Englystskolen, hvor hun i dag, med succes, er enkeltintegereret i 4. klasse. EN TIDLIG OG INTENSIV INDSATS BETALER SIG Leah er i dag både vellidt og velintegreret socialt og har gensidige og ligeværdige venskaber i sin klasse, men det lå ikke i kortene for fire år siden, at hun ville være i stand til at følge med fagligt og slet ikke at hun ville kunne gå på en scene sammen med sin klasse og synge for hundrede mennesker til skolens årlige musikarrangement 'Megaaften'. Det er da heller ikke kommet af sig selv. Leah har i dag 33 timers støtte, der sikrer, at hun kan være med i det store og forpligtende fællesskab hendes klasse udgør. Vejle Kommune har desuden valgt, at Leah følges i et Susanne og Leah hjemmetræningsforløb af ABA-supervisor Nanna Agerbak Halvorsen fra, Center for Anvendt Adfærdsanalyse (CAA) som kommer på skolen hver 14. dag og observerer og superviserer. Da Leahs forældre og Vejle Kommune valgte, at Leah skulle i en almen skoleklasse var man nemlig godt klar over, at det ville kræve mere end hvad skolen og forældrene selv kunne løfte. Derfor har Nanna i de sidste fire år været den, der i samarbejde med forældrene, skolen og Leahs støttepædagog Susanne Løngren Hersinger, har sat retningen og målene for Leahs udvikling. For Susanne og skolen har det også været en rejse "Jeg må indrømme at jeg havde min tvivl om projektet den første gang jeg mødte Leah, men hun har virkelig udviklet sig – og vi har udviklet os. I dag tænker jeg, at klassen og skolen lærer rigtig meget af Leah, ligesom hun hos os har fået rammer, som hun reelt kan trives og udvikles i" fortæller Susanne. For Leahs forældre har det tætte samarbejde med Nanna betydet, at ”vi som familie i dag kan handle ind og spise aftensmad sammen, - endda gå på restaurant og at hun selv kan deltage i fritidsaktiviteter, f.eks. går Leah selv til skolekor og ballet” fortæller Leahs far. Umiddelbart lyder det som små ting, men for familien er det stort og har krævet og kræver HVAD BESTÅR INDSATSEN I? Hvordan kommer man til et punkt, hvor en pige med autisme er integreret i normalmiljøet med veninder, fritidsaktiviteter og aktiv deltagelse i klassen? En stor del af indsatsen bygger på observationer af Leah. Nanna Agerbak Halvorsen møder op i skolen hver anden uge og observerer hvad Leah gør, hvad hun er god til, hvad der er svært og får dermed et billede af, hvad der fungerer og hvad hun skal have lært, samt hvilke betingelser hun har brug for, for at kunne deltage i og profitere af det miljø hun er en del af. Observationerne bruger Nanna sammen med Susanne i supervisionen, hvor de også samarbejder om fokusområder og planer for, hvor man er nødt til at lave en særlig 1-til-1 indsats for Leah. For Susanne har supervisionen været med til at "under støtte arbejdet med at skabe en anerkendende og positiv relation til Leah". De arbejder desuden med sociale historier som bliver Leahs guide til at forstå både sig selv og andre. Leahs forældre deltager i en del af hvert supervisionsmøde, så alle har samme overblik over, hvad planen for de forskellige indsatsområder er - og bakker op om den. På den måde bliver tilgangen til Leah ensartet i begge hendes primære miljøer og det er en stor fordel for både hendes trivsel og læring. Skolen er "glade for at vi sagde ja til det her projekt omkring Leah. Det udvider også vores horisont at se, hvordan Leah udvikler sig her på skolen. Englystskolen har fokus på forpligtende fællesskaber og Leah er en reel del af fællesskabet. Den tidlige og intensive indsats som Leah har været eksponeret for er væsentlig og afgørende for alle børn med
Download PDF fil