Charlottehaven Vuggestue med 70 børn og 20 ansatte Et helt hus Hvad gør man når flere børn skal fordeles på samme antal kvadratmeter? Nedsætter en arbejdsgruppe. Tænker store tanker. Nedlægger et fantastisk rytmikrum. Opretter en hel ny stue og omfordeler både børn og medarbejdere. Resultat: Et stort fælles hus med øget trivsel, flere faglige snakke, bedre arbejdsmiljø og mere kvalitet i tilbuddet til børnene. Sådan beskriver personalet den radikale ændring vuggestuen Charlottehaven har gennemgået. Den pædagogiske leder fremhæver deres brug af spørgeskemaer til forventningsafstemning i de nye medarbejdersteams, som et vigtigt element til involvering af medarbejderne i processen: ”det er vigtigt at afklare forventninger til hinanden (.) at få en åben dialog (.) at få kigget på, hvordan er det blevet her - mere eller mindre bevidst” Pædagogisk leder Trine Bach Hermansen Fagligt fokus, fagligt fællesskab og større forståelse for hinanden Den nyoprettede stue samler kort fortalt børn mellem 2 og 3 år. Der afholdes systematisk ”visiteringsmøder” mellem den nyoprettede stue og de andre stuer, hvor der debatteres hvilke børn passer til stuen. Efterfølgende involveres forældrene også i omfordelingen. Hele processen med omfordeling af børnene bygger på et solidt fagligt fundament. Selvom den ændrede stue struktur koster ressourcer i indkøring af børn fordi børnene tiere bliver omfordelt på stuerne fremhæver medarbejderne, at de bedre kan tilgodese flere børn på samme tid: ”vi har kunnet sende nogle ned til et tilbud de har behov for samtidigt med, at vi har kunnet skabe rum til nogle børn som bliver tilbage på stuen” Pædagogmedhjælper Maria Brusing For pædagog Eva Rasmussen, der har været med i den arbejdsgruppe, som har været tovholdere på processen, har omstruktureringen været en sjov faglig udfordring, som har lært hende meget. Selvom arbejdsgruppen til tider har følt sig udfordret over evne har der hele tiden været en fælles tro på, at det nok skulle lykkes at komme i mål. Og særligt involveringen af og tilliden fra resten af personalegruppen har været vigtig: ”Vi fik en faglig udfordring men vi løftede også i flok” Pædagog Eva Rasmussen Omstruktureringen har medført en helt anden skemaplanlægning, og personalet arbejder nu sammen et par gange om ugen på tværs af stuer. Det har løftet det faglige fællesskab og arbejdsmiljøet, hvor man nu bedre tør åbne sig, blandt andet fordi det har været nyt for alle: ”vi har i højere grad været gode til at sige: ’ej hjælp os lige, vi er helt på bar bund her’ (.) vi har fået en mere afslappet stemning omkring det at sige: ’jeg synes altså det her er lidt svært” Pædagog Eva Rasmussen Pædagogmedhjælper Maria Brusing supplerer og fortæller, at den nye skemastruktur betyder, at hun kender mange af børnene bedre. Alt i alt er alle kommet tættere på hinanden og medarbejderne synes, at det nye tilbud kommer både børn og medarbejdere til gavn. Skrevet af: Pædagog og kandidat i pædagogisk psykologi, Sara Kjær Page 1
Download PDF fil