Dansk Told & Skat
Bornholm Man flytter jo ikke bare sådan lige Af Ole Pedersen – op@dts.dk Virtuelt: Som en lille adresse i SKAT langt fra nærmeste nabo – og med kun to enheder med hver sin funktionsleder i huset – er der en del af medlemmerne på Bornholm, der enten har – eller har haft – en virtuel tilknytning til en enhed et andet sted i landet. Fra det store landkort i skolen er man vant til, at Bornholm er placeret et eller andet mere eller mindre tilfældigt sted, hvor der nu lige var plads. Men i virkelighedens SKAT ligger Bornholm klippefast, hvor det nu en gang ligger, og afstandene til andre adresser i SKAT – kombineret med begrænsningen i, hvor mange enheder, der kan være i huset i Rønne – giver nogle udfordringer. Der er f.eks. ikke længere nogen indsatsenhed på Bornholm. Skal der laves indsats i virksomhederne på øen, sker det fra et andet sted i landet. Anders Cort Jensen var en af de sidste ”indsatsmænd” i Rønne – dog virtuelt tilknyttet en enhed i København – men er nu flyttet til Kundeservice, hvor han har overtaget opgaver i et projekt med indberetningerne i TastSelv, som tidligere var placeret i Svendborg. Der er derfor nu kun to virtuelle indsatsmedarbejder tilbage på Bornholm – én tilknyttet en enhed i København og én tilknyttet en enhed i Korsør. Derudover en kollega, som er tilknyttet SKAT Døgntjenesten under Told på Sluseholmen. ”Så når der laves indsats på Bornholm, kommer der nogen over, uden vi aner noget om det – vi opdager det måske kun, fordi de har reserveret biler”, fortæller Anders, som dog har det fint med, at han ikke længere virtuelt er tilknyttet en enhed i Kø- benhavn. Der er fordele ved, at både leder og kolleger er i samme hus. Inddrivelsesopgaven er reduceret til en enkelt medarbejder på Bornholm. Christine Kofod Hansen, som ellers havde arbejdet med inddrivelse i næsten 30 år, var en af de sidste, men hun flyttede for et års tid siden til omkostningsgodtgørelse under Juridisk Administration. ”Jeg vil da godt indrømme, at jeg savner tallene lidt – men det er sjovt og sundt at prøve noget nyt, når man har siddet 30 år med næsten det samme”, fortæller Christine. Hun og Karina Engel, som også er under Juridisk Administration med bindende svar på moms og afgifter som opgave, er også vant til at arbejde virtuelt sammen med kolleger i henholdsvis Hjørring og Struer, og de mener begge, at det fungerer fint. ”Vi snakker dagligt med dem i telefon eller lynch – og mødes så fysisk to gange om året”, fortæller Karina. Det kan sagtens fungere Gitte Bolin Schou har også prøvet det med at have en chef i København. Hun arbejdede tidligere under Skatteankestyrelsen, men flyttede 1. januar 2015 til Kundeservice. ”Det blev lidt bøvlet – det er rart at have både chefen og kollegerne tæt ved”, siger Gitte – og tilføjer, at det kræver en del yderligere energi at arbejde virtuelt. ”Man er nødt til at performe på en anden måde, fordi man sidder så langt væk og er nem at ”glemme” i hverdagen”, siger Gitte, som omvendt også mener, det kan have store fordele at være tilknyttet en afdeling f.eks. i København. ”Det giver et fagligt ”boost” at være fælles med nogen fra et andet sted om en opgave – alene fordi der ofte er ”andre tanker” et andet sted. Men naturligvis kræver det meget velvilje fra både chefen og den ansatte, hvis det skal gå op i en højere enhed at være virtuel. Men det er en stor fordel både for SKAT og den enkelte ansatte, at det kan lade sig gøre”, mener hun. Connie Delcomyn Hansen har som Anders også tidligere været tilknyttet Indsats, men arbejder i dag med bl.a. godkendelse af fradrag for gaver til fonde og foreninger under Juridisk Administration – en landsdækkende opgave, der nu kun ligger på Bornholm. Men hun ser dog ingen problemer i afstanden til København, når det gælder samarbejdet med centrale dele af SKAT eller Departementet omkring opgaven. ”Det fungerer rigtig godt, og vi er meget tæt på beslutningerne. Når der skal laves vejledninger og nye bekendtgørelser, så er vi med i arbejdet”, fortæller Connie – og tilføjer, at det har de også været i forbindelse med en helt ny opgave med uddeling af midler til velgørende foreninger i stedet for udlodning fra spillehaller, som også er landet på Bornholm. ”Vi blev inviteret med i Departementet og var med til at lave bekendtgørelse og afsnittet i juridisk vejledning – det var super godt”, siger hun – og tilføjer, at opgaven er et toårigt projekt, hvor der er afsat midler på finanslovene for 2016 og 17. En af de eksterne samarbejdspartnere i forbindelse med den opgave kommer da også hvert år forbi og hilser på i Rønne, når de alligevel er på øen i forbindelse med Folkemødet. ”Og de har sagt, at flytter man opgaven fra Bornholm, så vil de kæmpe imod – for de ved, de får en god service her ved SKAT på Bornholm”, fortæller Connie. 21 Dansk TolD & skaT 3/2016
Side 2
...