SYDBANK – DELÅRSRAPPORT – 1.-3. KVARTAL 2024 Hovedpunkter Sydbanks regnskab for 1.-3. kvartal 2024 viser et resultat før skat på 3.195 mio. kr. mod 3.174 mio. kr. i samme periode i 2023. Resultat før skat forrenter den gennemsnitlige egenkapital med 29,1 pct. p.a. Resultat før skat viser en stigning på 21 mio. kr., der primært kan henføres til en stigning i basisindtjening- en. Basisindtjeningen udgør 5.447 mio. kr. mod 5.227 mio. kr. i 2023 – en stigning på 220 mio. kr., svarende til 4 pct. Stigningen kan primært henføres til højere nettorenteindtægter og højere indtjening på kapitalforvaltning. Basisindtjeningen er højere end det forventede ved aflæggelsen af årsrapporten for 2023. Handelsindtjeningen for 1.-3. kvartal 2024 udgør 223 mio. kr. mod 240 mio. kr. i 2023. Indtjeningen i alt udgør 5.670 mio. kr., hvilket er en stigning på 4 pct. i forhold til samme periode i 2023. Basisomkostningerne udgør 2.453 mio. kr. for 1.-3. kvartal 2024 – en stigning på 118 mio. kr. i forhold til samme periode i 2023. Stigningen er på niveau med det forventede ved aflæggelsen af årsrapporten for 2023. Basisresultat før nedskrivninger udgør 3.217 mio. kr. for 1.-3. kvartal 2024 – en stigning på 85 mio. kr., svarende til 3 pct. i forhold til samme periode i 2023. Nedskrivninger på udlån udgør en udgift på 87 mio. kr. I samme periode i 2023 udgjorde nedskrivninger på udlån en indtægt på 21 mio. kr. Basisresultatet for 1.-3. kvartal 2024 udgør 3.130 mio. kr. – et fald på 23 mio. kr. i forhold til samme periode i 2023. Poster med engangskarakter mv. udgør en udgift på 4 mio. kr. mod en udgift i samme periode i 2023 på 37 mio. kr. Periodens resultat før skat udgør 3.195 mio. kr. mod 3.174 mio. kr. i 2023 – en stigning på 21 mio. kr. Skatten heraf udgør 799 mio. kr., svarende til en effektiv skatteprocent på 25,0. Periodens resultat udgør herefter 2.396 mio. kr. mod 2.409 mio. kr. i samme periode i 2023 og forrenter den gennemsnitlige egenkapital med 21,7 pct. p.a. 5/49 Køb af Coop Bank A/S Sydbank har erhvervet 100 pct. af aktiekapitalen i Coop Bank A/S. Overtagelsen blev endeligt gennemført 1. juli 2024. Købsvederlaget udgør 347 mio. kr. Med købet af Coop Bank følger også et partnerskab, der vil skabe attraktive værditilbud for såvel kunderne i Coop Bank og Coop Danmark som for øvrige medlemmer. Partnerskabet forventes at kunne give et øget forretningsomfang i Coop Bank. Banken adskiller sig fra Sydbank og andre traditionelle banker ved at være lykkedes med at skabe en enkel bank med effektive processer. Banken er et unikt tilbud til de kunder, der sætter pris på få og enkle valgmuligheder. Større Sydbank – ny 3-årig strategiplan Med afsæt i de meget tilfredsstillende resultater, der er opnået under den nuværende strategiperiode, der udløber med udgangen af 2024, offentliggør Sydbank i dag en ny 3-årig strategiplan, der skal sikre, at banken fortsætter den gode udvikling, den har vist siden 2014. Strategien hedder: ” Større Sydbank – værdi for alle gennem rådgivning og relationer”. Større Sydbank har fokus på 5 temaer: Kundefokuseret Større og effektiv Attraktiv og samarbejdende Data, digitalisering, AI og sikkerhed ESG integreret i kerneforretningen Kundefokuseret – flere og mere tilfredse kunder - Vi ser på Sydbank med kundens øjne og tænker kundens behov ind. - Vores kunder oplever proaktiv og relevant rådgivning bygget på et fundament af tætte kunderelationer og dygtighed. - Sydbank skal være mere synlig og kendt af flere som drivkraft for at tiltrække og fastholde tilfredse kunder. - Vi driver Sydbank med selvtillid og mod, og vi er tydelige i vores anbefalinger til vores kunder. - Vi styrker Sydbanks position som en ordentlig bank ved kontinuerligt at bidrage til det omkringliggende samfund. - Vi gør det lettere at være kunde i Sydbank via vores høje tilgængelighed og fleksible løsninger. Større og effektiv – rentabel vækst - Vi styrker vores position og vokser organisk gennem tiltrækning og fastholdelse af kunder i vores prioriterede segmenter og geografier.
Download PDF fil