I skole med afføringsuheld Til patienter og pårørende Vælg farve Denne vejledning henvender sig forældre, lærere og andre voksne, der er omkring børn med forstoppelse og afføringsuheld. Børn med forstoppelse og afføringsuheld skal i samarbejde med læge/ sygeplejerske være velbehandlede for forstoppelse. Børn med afføringsuheld kan ikke altid mærke kroppens signaler med afføringstrang. De har ofte tendens til at holde afføringen tilbage. Der kan også være konflikter forbundet med at gå på toilettet. Børn kan også opleve, at det er svært at gå fra en leg. Nogle børn kan virke ligeglade med uheld, oftest fordi de føler sig magtesløse. Ro Det er optimalt for barnet at kunne sidde på toilettet i 5 minutter med ro omkring sig og uden forstyrrelser. Voksenstøtte og struktur Hvis barnet ikke kan tage ansvar for opgaven alene, er der brug for voksen støtte i en periode til at passe de faste toilettider. Man kan tænke det som en forebyggende struktur, der hjælper barnet til senere at kunne varetage opgaven. Det er en kompleks problemstilling, som børnene ikke selv kan løse. Børn er forskellige, og skal behandles individuelt. Der er dog nogle ting, som er generelle. Der er ofte behov for hjælp og støtte i løbet af dagen. Det involverer derfor også skole og SFO i en periode. Herunder ses tiltag, som kan hjælpe børnene: Faste toilettider Hvis uheldet er ude Hvis der kommer afføring i bukserne, er det vigtigt, at det er nemt for barnet at vaske sig og skifte tøj. Det kan være flovt for barnet, hvis det skal krydse gangene på skolen med tøj, hvorpå der er afføring. Derfor skal det rene tøj være tæt på det toilet, barnet bruger. Gerne i en pose med en ekstra pose til det beskidte tøj, skumklude ol. Hvis barnet oplever det besværligt eller pinligt, får det måske ikke skiftet tøj med det samme. Toilettiderne skal ligge umiddelbart efter måltiderne - max 4 gange om dagen, idet der er størst chance for, at barnet kan komme af med afføring, når tarmen er i bevægelse. Hjemme vil det være efter morgenmad og aftensmad. I skolen kan det for eksempel være efter frokost eller i SFO. Nogle børn har svært ved at være den sidste, der kommer ud til frikvarteret, fordi de oplever at gå glip af at lege. Man må være kreativ og vurdere, om toilettiden så kan ligge i starten af den følgende time. Barnets trivsel og udvikling Man skal være opmærksom på, om barnet i øvrigt er i god trivsel. Eller om det har andre udfordringer, der kræver hjælp. Det kan for eksempel være svært at definere, om barnet har uheld, fordi det føler sig presset, eller om barnet er presset, fordi det har uheld. Så en helhedsorienteret tilgang er nødvendig. Venlig hilsen Personalet Afsnit for Børn og Unge Børn og Unge x 1/1 Materiale nr: 175390 23.02.2023
Download PDF fil