OUH H56 grønt team HVM. Tidslinje. Sygeplejerskeuddannelsen 4. Semester. Tema : Sygepleje – Situationsbestemt kommunikation i samspil med patient og borger, pårørende og fagprofessionelle i og på tværs af sektorer. Uge 1. Introduktion Mødet med den nye familie Dokumentation Introduktion Individuel studieplan Tavshedserklæring Kendskab til de fysiske rammer Møde personale og andre uddannelsessøgende Mødet med familien Observerende rolle OUHs intro, brand, sikkerhed og hygiejne incl. E-læring Intro til Cosmic Cosmic, mundtlig og skriftlig formidling Forældrenes ret til aktindsigt Anvendelse af fagsproget Reflektere over eget menneskesyn Læring i praksis/Metode: Individuel studieplan Praktikportalen Studieaktivitetsmodellen Portefolio Refleksion Uge 2 Klinisk beslutningstagen Sygeplejeprocessen Observationer og sygepleje til barnet Definering af klinisk beslutningstagen Dialog, samspil og samarbejde med den nye familie, patienter og personale Indgå i relationer (kontakt, kontrakt og afrunding) Observation af og sygepleje til det nyfødte barn. Sygeplejeprocessen (Kulturelle leverformer, livsværdier, ressourcevurdering) Risikovurdering Identificering af sygeplejebehov, opstille mål, udføre, evaluere, justere, dokumentere sygepleje Uge 3 Klinisk beslutningstagen Observationer og sygepleje til mor Samarbejde Fokus på fødslen: anatomi, fysiologi og patofysiologi Biokemi Observationer af og sygepleje til mor, der har født Instrumentelle sygeplejehandlinger Kendskab til den komplekse, akutte, kroniske og stabile patient i H56 Familiedynamik Mor/far/barn relation Familiecentreret sygepleje Søge og anvende praksis-, udviklings og forsknings viden i forhold til aktuelle problemstillinger Uge 4 Samspil, vejledning og undervisning Kommunikation og samspil Pædagogik Samfundets tilbud til gravide, nyfødte, mødre, familie Sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende tiltag hos mor/far/barn af informativ, vejledende og undervisende karakter Kommunikationsmodeller Situationsbestemt kommunikation Samtaleredskaber Pædagogiske interventioner Vejlede og undervise Amning og ernæring Etiske overvejelser Midtvejsevaluering Læring i Praksis/Metode: Anvende individuel studieplan med inddragelse af studieaktivitetsmodellen og praktikportalen Anvende det patientologiske perspektiv (Livssituation, reaktioner og oplevelser) Instrumentel færdighedstræning ved patienterne og opøve håndelag(Observere, øve sammen med, selv prøve, læse litteratur, lytte til andres erfaring; patientens, sygeplejerskens refleksion) Anvende studieaktiviteter, informations teknologi og digitale læremidler Indgå i forpligtende samarbejde med andre Udvise ansvarlighed i forhold til egne læreprocesser og udviklingsbehov Refleksion/feedback/evaluering og selv-evaluering Søge og anvende praksis, udviklings og forskningsbaseret viden herunder brug af kliniske retningslinjer Midtvejsevaluering (Uge 4-5) 1 29-07-2021
Download PDF fil