Unge gymnasieelever på CPH West. Ungdomsledigheden falder i Ishøj ”Det er ikke længe siden, at jeg talte med nogle unge, som var kisteglade for, at de var kommet i arbejde. Så der sker jo også positive ting, fordi det begynder at lysne lidt med beskæftigelsen. Udfordringen for de unge er at få et job, så de ikke skal leve af kontanthjælp. Vi skal sætte meget ind for, at de ikke havner på en overførselsindkomst. Det kan vi gøre ved, at de får en uddannelse, og så kan vi hjælpe dem det sidste stykke af vejen. Vi kan ikke hjælpe dem, hvis de ingen uddannelse har, for så er der ingen, der vil have dem.” Se hvad byrådet vil gøre for de unge I dette nummer af Ishøj Nyt kan du læse om nogle af de initiativer, byrådet har planlagt til næste år, som skal gøre det bedre at være ung i Ishøj. Andelen af 15-24-årige danskere, der ikke indgår i arbejdsstyrken, har været støt stigende de seneste fem år. I andet kvartal af 2008 var næsten 27 % af de unge uden for arbejdsstyrken, altså hverken beskæftigede eller ledige. I andet kvartal i år var andelen steget til 38 %. Ser man på andelen af unge under 30 uden arbejde, er den mere end fordoblet i mange kommuner siden finanskrisen begyndte. I Ishøj er den steget med cirka 12 %. Men det går den rigtige vej. Siden sidste år er ungdomsledigheden faldet fra 19,4 til 18,9 % i Ishøj. Lige nu står 294 Ishøj-unge under 30 år uden job. Kilde: Danmarks Statistik. For få unge får en (erhvervs)uddannelse • Frafaldsprocenten på erhvervsuddannelserne i 2011 var på 37 % for hele landet • I 2013 søgte 11 % af Ishøjs unge en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse. I 2007 var dette tal 20 %. • Beregnet som et gennemsnit af årgangene 20052008 var der 35 % af en ungdomsårgang i Ishøj, der ikke havde gennemført en ungdomsuddannelse. Det er 10 % over landsgennemsnittet. Kilde: UU-Center Syd og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. IshøjNYT 3
Download PDF fil