Hvorfor er det så pokkers svært at lytte? FINANS UDDAN Hvorfor er det så pokkers svært at lytte? Sådan går du fra at høre efter til at lytte Af chefkonsulent Peter Jensen, Finanssektorens Uddannelsescenter Vi lever i en kultur, hvor vi taler mere, end vi lytter. Det er synd, for du får noget ud af at lytte. Det gælder, uanset om du som rådgiver skal identificere et behov hos en potentiel kunde, du som medarbejder skal forstå en bestemt problemstilling, eller om du som leder skal forstå en medarbejders udfordringer. Chefkonsulent Peter Jensen, Finanssektorens Uddannelsescenter Vi taler med ca. 150 ord i minuttet. Vi lytter med ca. 500 ord i minuttet. Det betyder, at vi har tid til at lade tankerne vandre i den tid, det tager at sige 350 ord. Det giver risiko for dårlig kommunikation og ringe udvikling og innovation – så derfor bør du træne din evne til at lytte. At lytte til verden, til organisationen, til medarbejdere og kolleger er ikke noget, du automatisk kan. Det er en færdighed, du er nødt til at træne. Vi udfolder i denne artikel begrebet ”at lytte” og giver gode råd til, hvordan du kan udvikle din lyttekompetence. • Vi starter med at argumentere for lyttebehovet i organisationer • Så undersøger vi lyttebegrebet og giver konkrete og praksisnære anvisninger til udvikling af lyttekompetencen – både individuelt og på organisatorisk niveau i grupper • Du får gode råd til at gribe lytningen rigtigt an og tips til, hvordan du udvikler dine lyttekompetencer Vi garanterer ikke, at du bliver verdensmester i at lytte, når du er færdig med at læse og reflektere. Men du bliver bevidst om, hvorfor du skal udvikle din lyttekompetence – og det er det vigtige, første skridt på vejen til den reelle og værdiskabende aktive lytning. ” Allan Holmgren, Psykolog // Tidsskiftet Coaching Psykologi (2011) ”Det store problem i mange organisationer er, at lederne ikke lytter. Det har katastrofale konsekvenser. Og hvis de lytter, gør de det kun strategisk, fordi man bør lytte. Hvis der ikke bliver lyttet (i dialoger med medarbejderne), opstår meningsdannelsen som regel først bagefter, når medarbejderne snakker sammen i krogene væk fra lederens hørevidde”. 1 af 8 Finanssektorens Uddannelsescenter / finansudd.dk