FINA UDD NYE OG STØRRE KRAV til erhvervsrådgiveren Virksomhedernes behov for rådgivning bliver stør- re og ændrer karakter. Erhvervskunderne vil i højere grad end tidligere kræve, at pengeinstitut- terne formår at positione- re sig som en strategisk partner, der kan hjælpe med at finde vej til vækst og udvikling. Artiklen er skrevet af FU på bag- grund af studiet ”SMV-virksom- hedernes behov for rådgivning i fremtiden”, som Hanne Shapiro fra Shapiro Futures har lavet for FU. SMV’erne spiller en helt central rolle i den danske erhvervsstruk- tur og er på mange måder moto- ren i den danske økonomi (Dansk Industri, 2016). Ifølge Danmarks Statistik har 99% af de aktive virksomheder i Dan- mark mindre end 100 ansatte. En stor del af dem er familie- og ejerdrevne, og analyser viser, at de små ejerledede virksomheder er gode til at skabe overskud, men har svært ved at lave de stra- tegiske investeringer, der sikrer udvikling og konkurrenceevne (Dansk Industri, 2018). Øgede og mere komplekse råd- givningsbehov Når SMV’erne søger rådgivning, er det oftest indenfor økonomi og finansiering. Men adskillige un - dersøgelser peger på, at virksom- hedernes behov for proaktiv og mere kompleks rådgivning vil sti- ge. I en undersøgelse, som Dansk Erhverv lavede i 2017, vurderer 72% af de adspurgte virksomhe- der, at den teknologiske udvikling og de nye typer af forretningsmo- deller i væsentlig grad øger deres behov for rådgivning. SMV’erne understreger selv, at der ikke som sådan er mangel på SMV-rådgivning i Danmark. De sy- nes bare, at rådgivningen ofte er for generel. For at kunne hjælpe virksomhederne bør rådgivningen være baseret på indsigt i bran- chedynamikker og den specifikke virksomheds livscyklus. Behovet for kvalificeret rådgivning skal også ses i lyset af, at relativt få danske SMV’er har formået at udnytte automatisering og digita- lisering til at ændre deres forret- ningsmodel og på den måde ska- be mere værdi (Oxford Research, Shapiro Futures, 2018). Automatisering og digitalisering giver ellers virksomhederne for- nyede muligheder for at diffe - rentiere sig og øge deres værdi. Alligevel oplever SMV’erne en række interne barrierer for vækst og innovation. 1
Download PDF fil