Sprogvurdering 0. klasse tester de fire områder, som forskning har vist, at en sprogvurdering bør indeholde:
- Lytteforståelse
- Ordkendskab
- Bogstavkendskab
- Fonemopmærksomhed
Lytteforståelsen består af en opmærksomhedsopgave og en sprogforståelsesopgave. Herudover er der opgaver i rimord, forlydsanalyse, bogstavkendskab, sammensatte ord, ordskrivning og ordkendskab. Prøven giver et systematisk og overskueligt overblik over den enkelte elevs sproglige kompetencer og er et godt udgangspunkt for at tilrettelægge differentieret undervisning i 0. klasse.I forenklede Fælles Mål for børnehaveklassen er et opmærksomhedspunkt for sproglig bevidsthed, at eleverne kan genkende alle bogstavernes form, navn og lyd (undtagen q, w, x og z).
Læs mere om Sprogvurdering her.
Side 1
Inger-Lise Heinze Vejledning til 9 Navn Bogstavkendskab: Konsonanter Nr. 9 Klasse Navn Bo D g at s o tavkendskab: Konsonanter Nr. Noter Sprog- vurdering 0. klasse Sprog- vurdering Bogstavkendskab 0.-1. klasse A. Eget navn B. Opmærksomhed C. Sprogforståelse D. Rimord E. Forlydsanalyse F. Bogstavkendskab: Vokaler G. Bogstavkendskab: Konsonanter H. Bogstavskrivning: Vokaler I. Bogstavskrivning: Konsonanter J. Sammensatte ord K. Ordkendskab Dansk Psykologisk Forlag Ifølge dansk lov og aftaler med CopyDan er enhver fotokopiering også af enkeltsider af denne prøve forbudt. © 2010 Inger-Lise Heinze og Dansk Psykologisk Forlag A/S 2. udgave, 1. oplag 2012 0522-07 Grafisk tilrettelæggelse: Jesper Frederiksen Tegninger: Keld Petersen Hertil hører Vejledning 0523-01 og Registreringsark 0522-20