DSB koncernen 3. kvartal 2005 (1. januar til 30. september 2005) - Urevideret På trods af infrastrukturproblemer og prisnedsættelse over Storebælt opnåede DSB et tilfredsstillende resultat for de første 9 måneder af 2005 Resultatet før skat blev 726 mio. kr. for de første 9 måneder af 2005, hvilket er tilfredsstillende set i lyset af de seneste måneders problemer med infrastrukturkvaliteten og prisnedsættelsen for biler over Storebælt. Sammenlignet med samme periode sidste år (857 mio. kr.) blev resultatet 131 mio. kr. lavere. Nedgangen skyldes bl.a. effekten af nye og skærpede trafikkontrakter. • Nettoomsætningen steg med 5 procent til 7.002 mio. kr. (6.700 mio. kr.) Passagerindtægter og indtægter fra trafikkontrakterne er steget. • Indtjeningen (EBITDA) steg med 2 procent til 2.163 mio. kr. (2.114 mio. kr.) Stigningen kan blandt andet henføres til stigende passagerindtægter. • Flere passagerer trods infrastrukturproblemer Antallet af passagerer er steget med 2 procent til 120 millioner rejsende i januar-september 2005 i forhold til samme periode i 2004. Dog ligger den samlede passagerudvikling mellem øst og vest et stykke under det forventede. I 3. kvartal har passagertallet været på niveau med sidste år, dels som følge af den nedsatte hastighed på strækningen og dels som en konsekvens af prisnedsættelserne for biler over Storebælt. • Infrastrukturproblemer DSB’s produktionskvalitet har de første 9 måneder af 2005 været påvirket af problemer med skinnenettet og signalsystemer, og især den periodevise nedsatte hastighed mellem København og Århus har forringet rettidigheden. Problemerne har medført et betydeligt pres på DSB’s medarbejdere og bl.a. ført til overarbejde i et væsentligt omfang. • International strategi Den 30. juli 2005 afgav DSB tilbud på driften af Integrated Kent Franchisen i England. Herudover afgav DSB et tilbud på Thameslink/Great Northern den 6. september 2005. Der forventes en afklaring på begge udbud inden udgangen af 2005. DSB har desuden i 3. kvartal afgivet bud på yderligere to kontrakter i Sverige. • Ansaldobreda betaler 250 mio. kr. til DSB DSB har modtaget en opdateret plan for leveringen af de nye IC4 tog. Samtidig har Ansaldobreda, i henhold til kontrakten, accepteret at betale DSB 250 mio. kr., som led i en foreløbig aftale. Med den opdaterede tidsplan vil DSB modtage de første togsæt i april/maj 2006, hvilket vil være en forsinkelse i forhold til den senest udmeldte forventning om idriftsættelse den 1. januar 2006. Der henvises til pressemeddelelse af 22. november. DSB fastholder forventningen til 2005 Forventningen til et samlet resultat for hele 2005 i størrelsesordenen 700 mio. kr. fastholdes. Således forventes det, at 4. kvartal 2005 vil være resultatneutral. Baggrunden herfor er de negative påvirkninger af resultatet, som den forringede infrastrukturkvalitet medfører, dels i form af mistede passagerindtægter og dels som øgede omkostninger til bl.a. erstatningsbefordring samt overarbejdsbetaling. Hertil kommer effekten af prisnedsættelserne for biltrafikken over Storebælt. Der er ikke taget højde for aftalen med Ansaldobreda, i det omfang denne måtte have resultateffekt i 2005, da der ikke er taget stilling til den endelige regnskabsbehandling heraf. DSB Koncernen 23. november 2005 SE nr. 64 17 13 13 CVR nr. 25 05 00 53 DSB Sølvgade 40 1349 København K Telefon 33 14 04 00 Internet www.dsb.dk
Download PDF fil