På Storebæltskolen arbejder vi med børn med særlige behov. Hvert eneste barn har særlige udfordringer, men også evner som teknologien kan være med til at understøtte. I alle de indsatser skolen gør for at eleverne bliver bedst muligt rustet til virkeligheden, ligger der en lang række overvejelser bag alle valg. De ser ikke bare teknologi som en trend, men som en hjælp til elever med særlige behov og en stor del af den verden, som eleverne skal leve i, når de forlader skolen. En iPad til alle Før iPads var Storebæltskolen allerede fyldt med teknologi. Der var pc’er i alle lokaler, særlige talemaskiner til børn med begrænset sprog, kontaktstyring, særlige tastaturer og meget andet. Alt sammen udstyr, som var bekosteligt, men som til dels understøttede eleverne. Der skete dog noget i 2013, som ændrede denne virkelighed. På det tidspunkt var iPads begyndt at blive en del af folkeskolen rundt om i landet. Særligt de større projekter, såsom Odder Kommunes store satsning viste, at der var stort potentiale i at bruge iPads i undervisningen. Få specialtilbud havde også fået øjnene op for dette. Djurslandsskolen havde afprøvet mulighederne, siden iPads kom på markedet, og det viste sig, at særligt specialområdet havde meget at vinde. De indbyggede tilgængelighedsfunktioner kombineret med det store udvalg af apps gjorde, at de kunne give deres elever helt nye måder at udvikle sig og udtrykke sig på. Vi sendte en medarbejder på en rejse rundt i Danmark for at trække på andres erfaringer, og det gav pote. Vi indgik et tæt samarbejde med Atea, som kunne rådgive om alle de spørgsmål, som dukker op ved en så stor investering. “Hvis vi skulle have succes med at indføre iPads, så krævede det en massiv indsats, som involverede ledelse, personale, elever og forældre. Ledelsen havde en klar vision og sørgede for, at vi havde de nødvendige ressourcer. Inden der blev handlet, var der sørget for at det tekniske var på plads, forsikringer, covers, trådløst netværk, uddannelse og meget mere. Personalet skulle have ejerskab for projektet. De fik en række kurser, samt deres egen iPad, så de var rustet til at bruge det i undervisningen. Vi informerede forældrene løbende i projektet, og da vi var klar, afholdt vi en event for eleverne, som havde glædet sig til dagen, hvor de kunne få deres egen iPad.“ Giver teknologien merværdi? Dette spørgsmål bliver ofte stillet, når skolelivet bliver invaderet af teknologi. I 90’erne var det de “gamle” edb-lokaler, som begyndte at dukke op på skoler. I dag er det tablets, smartphones, droner, robotter, SmartBoards og meget andet teknologi. I alle tilfælde er det altid spørgsmålet, om det bringer ny værdi til undervisningen, eller om det bare er smart. For Storebæltskolen har svaret været et rungende JA, da vi indførte iPads til alle. Men kun fordi vi havde gjort et godt forarbejde, og bruger teknologien med omtanke. “Teknologi kan i sig selv motivere eleverne og tilbyde nye funktioner, men det er kun ved at kigge på, hvor tekno logien kan gøre nye ting, som tidligere var umulige, eller som vi slet ikke havde forestillet os, at det virkelig giver en merværdi.” På Storebæltskolen har vi oplevet, at iPads giver nye muligheder for at understøtte elevernes læring i kraft af, at det bliver visuelt, auditivt, kinæstetisk og taktilt. Teknologien kan spille på alle tangenter, og det er med til at gøre iPads til et pædagogisk redskab frem for et teknisk redskab. Fokus flytter sig til, hvordan det rent pædagogisk giver en gevinst, frem for hvor smart teknologien er. Hvad med særlige behov? Hvad gør man, når man intet sprog har, har et lavt kognitivt niveau, er motorisk udfordret, eller er synshæmmet? Så er man nødt til at skræddersy en løsning til den enkelte elev. Her har iPads vist sig at være en fleksibel platform. Igennem det kæmpe udvalg af apps, men også de indbyggede tilgængelighedsfunktioner, som kan kompensere for en lang række vanskeligheder, finder vi gode løsninger for vores elever. “iPad’en er et fantastisk arbejdsredskab. iPads kan være med til at understøtte de elever, der har det vanskeligt i undervisningen og bliver derfor pludselig anvendt, som et kompenserende hjælpemiddel for vores svageste elever.” Nogle af de svage elever kan pludselig udføre opgaver, som før var umulige. Børn uden sprog kan tale igennem deres iPad ved at bruge apps med symboler. De får en helt ny måde at udtrykke sig på både i skolen, men også i hjemmet og i deres fritid. De kan pludselig “snakke” med deres omverden omkring deres oplevelser, hvilket øger deres livskvalitet. “Vores elevgrupper, der bedst trives ved kontakt igennem et tredje jeg, viser stor udvikling både inden for det sociale område, men også i forhold til deres forståelse for omverdenen, og vi ser tydeligt et stort engagement hos disse elever, der pludselig ønsker at skabe ting. Det er fantastisk at se deres kreativitet tage form i historiefortælling, produktion af små film, hvor deres følelser og oplevelser bliver tydelige for omgivelserne. Ligeledes bruger vi teknologien i musikundervisningen, hvor eleverne pludselig fordyber sig på en helt ny måde.” Viden skal deles Siden 2014 har vi været vært for den årlige “iPad Vision” konference i april. Konferencen afholdes i egne lokaler, og huset er fyldt til randen hvert år. Her deles erfaringer og viden om brugen af iPads til undervisning af børn med særlige behov. Atea EDU 2016/17 9
Download PDF fil