RING OSS! 010 - 69 00 100 3 Vilken elfas är bäst för ett lyftbord? Det finns tre olika elfaser: enfas, tvåfas och trefas, och de både används och hanteras på olika sätt för olika ändamål. Men vad är egentligen skillnaden mellan dem och vilken bör du välja när du hanterar ett lyftbord? Här nedan får du svaren. Enfas För 1-fas går strömförsörjningen genom en ledare och har en spänning på 230 volt samt tillåter en uttagen effekt på 2300 watt. Effekten begränsas av kabeln. Vid högre belastning ökar riken för överhettning och kabelbrand. En enfas är uppbyggd med tre stift, fas, nolla och en jord, och den säkras oftast med 10 eller 16 ampere. Dessa elfaser är vanliga elsystem i byggnader och används främst för belysning, mindre ap - parater och köksmaskiner såsom kaffekokare och mikrovågsugn. Vissa av våra lyftbord kan fås med en 1-fas-koppling. Tvåfas För 2-fas går strömförsörjningen går genom två ledare. Nuförtiden kopplas inte dessa elfaser in, utan man väljer oftast att koppla in 1- eller 3-fas. 2-fas monteras endast i effektkrävande hushållsmaskiner såsom diskmaskiner, tvättmaskiner eller i direktverkande elvärme. I vanliga vägguttag kopplas aldrig 2-fas. Trefas Med 3-fas får du den mest effektiva och jämna belastningen på strömmen, vilket innebär att du kan ha flera apparater inkopplades samtidigt utan att strömmen går. Ofta används 3-fas för större motorer, lyftbord, spisar, bastuaggregat och tvättmaskiner bland annat. Dessa elfaser ger mer ström med mindre antal ledningar. Om du har kopplat in 3-fas kan du få ut 1- och 2-fas från det eluttaget, men inte tvärt om. 3-fas är uppbyggt med fem stift, fas 1, 2 och 3, nolla och jord. Med 10 ampere i en 3-fas kan du får ut 400 volt och 7000 watt, vilket innebär att ett lyftbord blir mycket snabbare än om man skulle använt 1-fas. Fas till lyftbord Vid inkoppling är det inte lyftbordets voltstyrka som är viktigast, utan vilken elfas du väljer. Spän - ningen mellan en fas och nolla är 230 V – en nolla är en återledare för strömkretsen. 230 volt kräver alltid en nolla. Mellan två faser är spänningen 400 V. Finns det två faser och en nolla kan u koppla in 230 V eller 400 V. Den kan alltså kopplas till både två- och trefas. När du ska välja ett lyftbord är vet bra att kolla vilken watt-effekt det har och hur många ampere lyften tar. Ett lyftbord med 3-fas kan vara bättre eftersom belastningen på säkringarna blir jäm - nare. Har lyftbordet 400 volt belastas huvudsäkringarna med ca 2-3 ampere medan ett lyftbord med 1-fas och 230 volt belastas med ca 7-10 ampere på en säkring. Ofta är lyftborden hydrauliska och drivs med 3-fas. Det finns även elektriska alternativ som kan drivas med vanlig hushållsström (1-fas) eller batteri. Väljer du ett lyftbord med 1-fas måste du vara noga med att inte koppla in och använda flera andra apparater samtidigt eftersom säkringen kan överbelastas. Det finns alltså en större risk att säkringen (strömmen) går och även brandrisken ökar. Beroende på dina behov finns ett lyftbord som passar. Bordens effekt påverkas av faserna – så ett lyftbord med 3-fas kommer hissas snabbare än ett med 1-fas. För hobbyverksamhet och mer sparsam användning är ett lyftbord med 1-fas tillräckligt, men för en verkstad rekommenderar vi alltid lyftbord med 3-fas. Finns inget eluttag med 3-fas i verkstaden så måste det installeras av en behörig elektriker.
Ladda ner PDF-fil