Side 1

OUH H56 rødt team. Tidslinje. Sygeplejerskeuddannelsen 4. Semester Tema : Sygepleje – Situationsbestemt kommunikation i samspil med patient og borger, pårørende og fagprofessionelle i og på tværs af sektorer. Uge 1.  Introduktion  Mødet med den nye familie  Dokumentation  Introduktion  Individuel studieplan  Tavshedserklæring  Kendskab til de fysiske rammer  Møde personale og andre uddannelsessøgende  Mødet med familien  Observerende rolle  OUHs intro, brand, sikkerhed og hygiejne incl. E-læring  Intro til Cosmic  Cosmic, mundtlig og skriftlig formidling  Forældrenes ret til aktindsigt  Anvendelse af fagsproget  Reflektere over eget menneskesyn 1. Læring i praksis/Metode:  Individuel studieplan  Praktikportalen  Studieaktivitetsmodellen  Portefolio  Refleksion SLP maj 2020 Uge 2  Klinisk beslutningstagen  Sygeplejeprocessen   Observationer og sygepleje til barnet  Definering af klinisk beslutningstagen  Dialog, samspil og samarbejde med den nye familie, patienter og personale  Indgå i relationer (kontakt, kontrakt og afrunding)  Observation af og sygepleje til det nyfødte barn.  Sygeplejeprocessen (Kulturelle leverformer, livsværdier, ressourcevurdering)  Risikovurdering  Identificering af sygeplejebehov, opstille mål, udføre, evaluere, justere, dokumentere sygepleje Uge 3  Klinisk beslutningstagen Observationer og sygepleje til mor  Samarbejde  Fokus på fødslen: anatomi, fysiologi og patofysiologi  Biokemi  Observationer af og sygepleje til mor, der har født  Instrumentelle sygeplejehandlinger  Kendskab til den komplekse, akutte, kroniske og stabile patient i H56  Familiedynamik Mor/far/barn relation  Familiecentreret sygepleje  Søge og anvende praksis-, udviklings og forsknings viden i forhold til aktuelle problemstillinger Uge 4  Samspil, vejledning og undervisning  Kommunikation og samspil  Pædagogik  Samfundets tilbud til gravide, nyfødte, mødre, familie  Sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende tiltag hos mor/far/barn af informativ, vejledende og undervisende karakter  Kommunikationsmodeller  Situationsbestemt kommunikation  Samtaleredskaber  Pædagogiske interventioner  Vejlede og undervise  Amning og ernæring  Etiske overvejelser  Midtvejsevaluering Læring i Praksis/Metode:  Anvende individuel studieplan med inddragelse af studieaktivitetsmodellen og praktikportalen  Anvende det patientologiske perspektiv (Livssituation, reaktioner og oplevelser)  Instrumentel færdighedstræning ved patienterne og opøve håndelag(Observere, øve sammen med, selv prøve, læse litteratur, lytte til andres erfaring; patientens, sygeplejerskens refleksion)  Anvende studieaktiviteter, informations teknologi og digitale læremidler  Indgå i forpligtende samarbejde med andre  Udvise ansvarlighed i forhold til egne læreprocesser og udviklingsbehov  Refleksion/feedback/evaluering og selv-evaluering  Søge og anvende praksis, udviklings og forskningsbaseret viden herunder brug af kliniske retningslinjer  Midtvejsevaluering (Uge 4-5) 1

    ...