Side 1
Rundbordssamtale Til patienter og arbejdsgivere Vælg farve Information om rundbordssamtale Hvad er en rundbordssamtale? En rundbordssamtale er et værktøj og en hjælp til dig, der er sygemeldt og på vej til en raskmelding. Samtalen kan bruges til at klarlægge, hvilken betydning din sygdom har for dit arbejdsliv, eller dit arbejdsliv har for din sygdom. Derigennem kan vi sammen afdække mulighederne for at fastholde dig på din arbejdsplads eller fortsat sikre, at du har tilknytning til arbejdsmarkedet. Rundbordssamtalen er en mulighed for en koordineret samtale mellem dig som patient og alle de samarbejdspartnere, der kan være involveret i din arbejdssituation og/eller sygemelding. De inviterede kan være en psykolog/læge fra Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik, repræsentant fra kommunen, fagforening, lederen på arbejdspladsen og arbejdspladsens tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant. På baggrund af din egen beskrivelse af din situation, og uddybende spørgsmål fra de deltagende fagpersoner, munder samtalen ud i, at man i fællesskab lægger en konkret handlingsplan for arbejdssituationen. Rundbordssamtalen er ikke et forum for beslutninger om fortsat ansættelse eller afskedigelse af den sygemeldte. Rundbordssamtaler er frivillige og er underlagt tavshedspligt. Hvornår er en rundbordssamtale relevant? En rundbordssamtale er relevant, når du og din arbejdsgiver har brug for faglig rådgivning om dit helbred i forhold til en konkret arbejdssituation. Målet er at skabe holdbare løsninger, der kan fastholde dig på arbejdspladsen eller afkorte en sygemelding. 1/2 Materiale nr: 180703 20.08.2024