Vejledning til skolebestyrelsens arbejde med nye principper efter folkeskolereformen Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed med henblik på at give retning for skolen og kan formulere principper for alle forhold der vedrører skolens virksomhed. Skolebestyrelsen er som minimum forpligtet til at formulere principper for: • Undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, samarbejdet med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv m.v., udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser • Adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening, jf. § 33, stk. 9 • Samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet • Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen • Arbejdets fordeling mellem lærerne • Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v. og skolefritidsordningens virksomhed. Herudover har politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget og Borgerrepræsentationen besluttet, at der skal formuleres principper for følgende emner, som dog kan uddelegeres til skolelederen at formulere: • Skolens udmøntning af den åbne skole • Motion og bevægelse • Lektiehjælp og faglig fordybelse • Arbejdet med læringsmål • Dispensationsmulighed ift. at nedskalere tiden til understøttende undervisning og samtidig øge tiden til undervisningstimer i fagene med yderligere personale i klassen • Fleksible skemaer • Samarbejdet mellem skolen og fritidsinstitutionerne Skolebestyrelsen kan vælge at formulere yderligere principper, som vedrører skolens virksomhed. Denne vejledning indeholder: 1. En beskrivelse af arbejdet med at formulere principper 2. En kort vejledning til hver enkelt af de nye princip-områder 3. Hjælp og sparring til arbejdet med principper 1. Opgaven Når den nye skolebestyrelse tiltræder, overtages arbejdet fra den foregående skolebestyrelse, som har formuleret udvalgte principper for skolens virksomhed. I den nye folkeskolelov er udpeget flere områder, som skolebestyrelsen kan formulere principper for, og det er ikke givet, at den foregående skolebestyrelse har nået at formulere principper for disse områder. Den nye skolebestyrelse skal således prioritere at få udarbejdet evt. manglende principper og fremadrettet revidere eksisterende principper. 19
Download PDF fil