Børnehuset Nansensgade Integreret institution med 178 børn og 42 ansatte Det handler om at flytte folk fysisk og mentalt Sådan beskriver pædagogisk leder Mette Kleberg fra Nansensgades Børnehus den forandring, de arbejder på at gennemføre med hjælp fra Pionerprojektet. Udfordringerne de forsøger at håndtere handler om at være et stort hus med 178 børn og 42 medarbejdere fordelt på 4 etager; hvordan skaber man rum for refleksion og faglig inspiration på tværs i så stor en organisation? Og hvordan finder man balancen mellem kollegial omsorg og faglighed? ”da jeg startede for 7 år siden, var der etager man ikke kom på, hvis man ikke hørte til på den etage” Kulturagenten, en idé med sidegevinster Ideen med kulturagenten er opstået i arbejdsmiljøgruppen med inspiration fra de seminarer de har været på i forbindelse med Pionerprojektet, og er efterfølgende videreudviklet gennem samarbejde med konsulenten fra Grontmij og Arbejdsmiljø København (AMK). AMK har stået for de træningsforløb, som kulturagenterne har gennemgået. En kulturagent er trænet i at give feedback og bytter plads med en kollega fra en anden stue i tre uger. Stuen, der besøges, har på forhånd valgt et fagligt tema, de gerne vil have feedback på. Kulturagentens opgave er at observere og bidrage med sin feedback. Formålet er at medarbejderne på stuen, der besøges, får et nyt blik på deres praksis. Men det viser sig, at også kulturagenten får noget med tilbage: ”jeg fandt ud af, at der er nogle kolleger, som står overfor nogle sværere udfordringer i løbet af dagen end vi gør på min stue, og så lærte jeg at være meget mere tydelig i mit sprog overfor børn og forældre med flere sprog” Pædagog og kulturagent Mette Uhd Pædagogisk leder Mette Kleberg En anden sidegevinst ved indsatsen er, at der er opstået nye faglige fællesskaber, hvor pædagoger og børn fra forskellige etager mødes og fx går til rytmik sammen. I det hele taget fører initiativet med kulturagenten mange ideer med sig: ”Måske skulle vi gå op og hilse på kulturagenten, jeg tror faktisk slet ikke, at børnene er klar over, at der er så mange etager her og hvor forskellige stuerne er” Pædagog Winnie Lagerholm (fra stue, der fik besøg af kulturagent) Hele ideen med at udvikle kulturen var på trapperne før Pionerprojektet kom til men institutionen, så en kærkommen mulighed for at sætte en bevægelse i gang. Kulturforandringer tager lang tid, og personalet skal føle at det tager udgangspunkt i deres hverdag, påpeger Mette Kleberg. Processen er lige startet og fører både glæde og udfordringer med sig. Fx fortæller kulturagenten, at det var svært at få tid til at lave observationer, fordi man ikke bare kan ”stå og se på” i en vuggestuegruppe. Stuen, der fik besøg, synes også det var vanskeligt at ”få en ny kollega” i en tid med indkøringer af nye børn. Personalet påpeger samtidigt, at det er spændende at turde vove at gå ind og se hvad kollegerne laver på de forskellige stuer og, at det har positiv indflydelse på samarbejdet fordi forholdet kollegerne imellem bliver tættere. Skrevet af: Pædagog og kandidat i pædagogisk psykologi, Sara Kjær Page 1
Download PDF fil