DSB koncernen - Årsregnskabsmeddelelse 2005 (1. januar til 31. december 2005) Bedre resultat end i 2004 DSB’s resultatdannelse i 2005 afspejler en robust basisøkonomi, idet resultatet, på trods af de store infrastrukturproblemer og takstnedsættelser for biler over Storebælt, udviklede sig som forventet. Hertil kommer betydelige gevinster ved salg af grunde og bygninger samt betaling fra AnsaldoBreda. Resultatet blev på 993 mio. kr. før skat. I forhold til året før er der tale om en forbedring på 46 mio. kr. (947 mio. kr.). Forbedringen er realiseret på trods af de skærpede trafikkontrakter, Banedanmarks store problemer med skinnekvalitet og signaler, samt den øgede konkurrence over Storebælt. DSB Koncernen 21. marts 2006 ◊ Nettoomsætningen steg med 5 procent til 9.407 mio. kr. (8.952 mio. kr.) Såvel passagerindtægter som indtægter fra trafikkontrakterne er steget. Indtjeningen (EBITDA) steg med 6 procent til 2.887 mio. kr. (2.733 mio. kr.) Stigningen kan henføres til en positiv udvikling i driften samt gevinster ved salg af grunde og bygninger. Antallet af passagerer steg med 2 millioner til 163 millioner rejsende Den samlede passagerudvikling mellem øst og vest er på niveau med 2004, hvilket dog skal ses i lyset af en generel markedsvækst i trafikken over Storebælt. DSB har således opretholdt det samme antal passagerer, men har samtidig mistet markedsandele på denne strækning. Denne udvikling tilskrives dels den nedsatte hastighed på strækningen som følge af den dårlige infrastrukturkvalitet og dels en konsekvens af takstnedsættelserne for biler over Storebælt. Infrastrukturproblemer DSB’s produktionskvalitet har i 2005 været påvirket af de store problemer, som Banedanmark har haft med skinnenettet og signalsystemerne, og især den periodevise nedsatte hastighed mellem København og Århus i efteråret har forringet rettidigheden. Problemerne har været til stor gene for DSB’s kunder og har også medført et betydeligt pres på DSB’s medarbejdere. IC4 leverancen Efter et massivt pres på ledelsen i AnsaldoBreda er det lykkedes DSB at få en opdateret plan for leveringen af de nye IC4 tog. I forbindelse hermed har AnsaldoBreda, i henhold til kontrakten, betalt DSB 250 mio. kr., som led i en foreløbig aftale, jf. pressemeddelelse den 22. november 2005. Betalingen fra AnsaldoBreda indgår med 69 mio. kr. i resultatet under finansielle poster. Det er skuffende, at det på trods af det massive pres fra DSB ikke er lykkedes for AnsaldoBreda at levere togene tidligere. SE nr. 64 17 13 13 CVR nr. 25 05 00 53 ◊ ◊ DSB Sølvgade 40 1349 København K Telefon 33 14 04 00 Internet www.dsb.dk ◊ ◊ Forventningen til 2006 Resultatet før skat forventes i 2006 at blive i størrelsesordenen 600 mio. kr. At det forventede resultat er lavere end resultatet for 2005 skyldes bl.a., at der i 2005 er realiseret poster, som ligger udover den almindelige drift og har bidraget særligt positivt til resultatet. Hertil kommer meromkostninger i forbindelse med de planlagte produktionsudvidelser, ligesom omkostningerne til energi stiger, idet de seneste års energiprisstigninger slår igennem i DSB’s prisafdækning for 2006. Endelig er der i denne forventning taget højde for helårseffekten af takstnedsættelsen for biltrafikken over Storebælt, samt udskydelsen af de i trafikkontrakten forudsatte produktionsudvidelser i S-tog.
Download PDF fil