Delårsrapport for 1. kvartal 2006 (1. januar 2006 til 31. marts 2006) – Urevideret Flere rejsende i 1. kvartal 2006 DSB’s resultat før skat blev 245 mio. kr. Resultatet er 33 mio. kr. lavere end samme periode sidste år (278 mio. kr.), hvilket primært skyldes stigende energipriser. Omvendt har antallet af rejsende udviklet sig positivt sammenlignet med samme periode i 2005, og resultatet er således lidt bedre end forventet. • Nettoomsætningen steg med i alt 2 procent til 2.320 mio. kr. (2.282 mio. kr.) Passagerindtægterne er steget med 3 procent, mens indtægterne fra trafikkontrakterne er uændrede. Indtjeningen (EBITDA) er faldet til i alt 700 mio. kr. (750 mio. kr.) Faldet kan primært henføres til øgede omkostninger til energi. Antallet af passagerer er steget med 4 procent til 40,7 mio. rejsende Stigningen er realiseret på trods af de store infrastrukturproblemer og kan primært henføres til Østdanmark, herunder hovedstadsområdet og togtrafikken over Øresund. Infrastrukturproblemer 1. kvartal 2006 har, ligesom det var tilfældet i 2005, været præget af alvorlige infrastrukturproblemer som følge af fejl på skinnenettet og signalsystemerne. Dette har påvirket DSB’s produktionskvalitet negativt gennem hele perioden. IC4 leverancen Som tidligere udmeldt har DSB modtaget en opdateret leveranceplan fra leverandøren AnsaldoBreda. Der forventes i overensstemmelse med denne plan ingen ændringer i forhold til det hidtil udmeldte. Øresundsudbuddet DSB fremsendte den 10. marts 2006 ansøgning om prækvalifikation til udbyderne på Øresundstrafikken, Trafikstyrelsen og Skånetrafikken. 31. maj 2006 DSB Koncernen SE nr. 64 17 13 13 CVR nr. 25 05 00 53 DSB Sølvgade 40 1349 København K Telefon 33 14 04 00 Internet www.dsb.dk • • • • • Forventningen til 2006 fastholdes Forventningen til resultat før skat på i størrelsesordenen 600 mio. kr. for hele 2006 fastholdes. Dette svarer til den udmeldte resultatforventning i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet for 2005. Som anført i tidligere udmeldinger medfører den fortsat dårlige infrastrukturkvalitet en øget usikkerhed i vurderingen af passagerudviklingen.
Download PDF fil