Halvårsrapport 2005 (1. januar 2005 til 30. juni 2005) - Urevideret Tilfredsstillende resultat for 1. halvår 2005 Resultatet før skat blev 539 mio. kr. for 1. halvår 2005. Sammenlignet med samme periode sidste år (663 mio. kr.) blev resultatet lavere. Det skyldes, at der har været stigende omkostninger i forbindelse med udvidelsen af produktionen, som ikke modsvares fuldt ud af stigende indtægter fra de nye trafikkontrakter. Desuden har øgede afskrivninger på nye S-tog og stigende renteudgifter påvirket resultatet negativt. • Nettoomsætningen steg med 5 procent til 4.678 mio. kr. (4.450 mio. kr.) Passagerindtægter og indtægterne fra trafikkontrakterne er steget. • Indtjeningen (EBITDA) steg med 1 procent til 1.487 mio. kr. (1.476 mio. kr.) Stigende passagerindtægter i 2. kvartal har forbedret indtjeningen. • Antal passagerer steg med 2 procent til 80 millioner rejsende i 1. halvår 2005 Stigningen i passagertallet er sket i 2. kvartal, hvor udviklingen har været positiv for såvel Fjern- og Regionaltog som S-tog. Der er et stigende antal pendlere over Øresund, hvor DSB tillige har øget sin markedsandel i forhold til 1. halvår 2004. Antallet af passagerer på denne strækning er steget med 7 procent. Endvidere har forbedringen af Svendborgbanen og den nye køreplan på Kystbanen medvirket til stigende passagertal i både Vest og Øst. Vækst i antal passagerer på Ringbanen og på strækningerne til Farum og Frederikssund har betydet en samlet vækst i passagertallet for S-tog. • Produktionskvalitet DSB’s produktionskvalitet har i 1. halvår 2005 været præget af BaneDanmarks problemer med skinnenettet og signalsystemer. Disse problemer er yderligere eskaleret i 3. kvartal til stor gene for DSB’s kunder. Denne situation vil, hvis den fortsætter, påvirke DSB’s passagerindtægter negativt. • International strategi DSB har afgivet tilbud på driften af Integrated Kent Franchisen i England den 30. juli 2005. Desuden arbejder DSB videre med udbuddet på Thameslink/Great Northern, hvor tilbud forventes afgivet den 6. september 2005. • Det er fortsat DSB’s mål, at de første IC4-togsæt sættes i drift i januar 2006 Den materielmæssige del af planen Gode Tog til Alle gennemføres i takt med modtagelsen af de nye IC4-togsæt, mens produktionen udvides i takt med køreplanskiftene i de kommende år. De planlagte sporkraftmålinger, som er en del af et meget omfattende testprogram, er ikke blevet påbegyndt medio august som hidtil forudsat. Det er fortsat DSB’s målsætning, at de første IC4-togsæt sættes i kommerciel drift i januar 2006, men vi henviser i den forbindelse til pressemeddelelse udsendt den 23. august. De sidste udvidelser op til det fulde produktionsomfang forventes at ske i forbindelse med køreplanskiftet 2007/2008. Forventning til 2005 opjusteres Resultatet før skat for 2005 opjusteres med 100 mio. kr. til at udgøre i størrelsesordenen 700 mio. kr. (947 mio. kr.). Opjusteringen sker som følge af, at både indtægts- og omkostningssiden i 1. halvår har udviklet sig bedre end forventet. For 2. halvår er der indregnet en usikkerhed om resultateffekten afledt af takstnedsættelserne for biler på Storebæltsbroen. DSB Koncernen 24. august 2005 SE nr. 64 17 13 13 CVR nr. 25 05 00 53 DSB Sølvgade 40 1349 København K Telefon 33 14 04 00 Internet www.dsb.dk
Download PDF fil