1 Miljø 2003 DSB arbejder målrettet på at forbedre de processer og det materiel, der påvirker miljøet. Det gør vi dels fordi det er en væsentlig del af vores samfundsansvar, dels fordi det skaber et bedre klima for vores medarbejdere og kunder, og dels fordi det er en god forretning. Det er DSB’s holdning, at vi bedst løfter den opgave ved systematisk at håndtere de miljømæssige udfordringer i hverdagen. En række projekter har været i fokus i 2003: • DSB har i længere tid ønsket at udskifte traktionsmodulet i IC3. Ønsket udspringer bl.a. af miljøhensyn, og der er ved bestilling af motorer stillet krav til, at de lever op til EURO-III normen. I 2003 er test af prototype sket med henblik på beslutning om udskiftning af motorer. Foreløbige resultater af testen er lovende. Det forventes at der træffes endelig beslutning i starten af 2004. Overgang til EURO-III motor vil betyde, at miljøbelastningen falder generelt og især partikelforureningen sænkes betydeligt. Vi har indsat yderligere 19 nye støjsvage S-tog i 2003, og vi formoder at dette er årsagen til, at klager over støj på S-banen er næsten halveret. Vi har arbejdet på at formindske miljøbelastningen fra de bygninger, som vi administrerer og planlægger togdriften fra. Det skete blandt andet ved diverse energibesparelsesprojekter. Hvor det kan lade sig gøre, genanvender vi materiale. Vi har udarbejdet en ny miljøstrategi, der dækker miljøarbejdet for perioden 2004-2007. Formålet er at minimere fremtidige risici og maksimere effekten af miljøarbejdet. Miljøarbejdet i DSB Det er en vedvarende opgave for DSB at tage vare om miljøet. Det er vores holdning, at vi bedst løfter den opgave ved systematisk at håndtere de miljømæssige udfordringer i hverdagen. DSB har udarbejdet en overordnet miljøpolitik, og vi har udviklet en række værktøjer, der skaber systematik i miljøarbejdet. Derudover har vi udarbejdet en politik for grønne indkøb og for jordforurening. DSB’s miljøpolitik Det er DSB’s mål at udnytte jernbanens fordele som miljøvenlig transportform. Derfor vil vi i DSB aktivt bidrage til, at transportsektorens miljøbelastning pr. personkilometer bliver mindre. Det vil vi gøre ved at tilbyde konkurrencedygtig transport med mindst mulig miljøbelastning. Vi vil sikre, at alle aktiviteter, der er tilknyttet DSB’s drift, planlægges og gennemføres skånsomt for mennesker og miljø. Miljøstrategi 2007 Miljøstrategi 2007 dækker perioden 2004-2007, og skal sikre et systematisk miljøarbejde. Ambitionsniveauet for Miljøstrategi 2007 er at agere som en ansvarlig virksomhed og minimere de risici, der er på miljøområdet. Effekten af miljøarbejdet skal maksimeres og resultaterne skal være synlige. Det indebærer blandt andet, at: • Vi integrerer opfølgningen på miljømål i DSB’s øvrige mål- og resultatstyring Vi styrker samarbejdet på tværs af organisationen og udnytter synergieffekten af udvikling og erfaringer Vi styrker den interne viden om DSB’s miljøarbejde og betydningen heraf Vi styrker omverdenens opfattelse af, at vi agerer ansvarligt. siden vurderet, at disse påvirkninger stadig er de væsentligste. Miljøstrategi 2007 arbejder derfor mod, at DSB fortsætter og forbedrer den gode udvikling indenfor fokusområderne: • • • • • • Luftforurening Energiforbrug Støj fra togdriften Jordforurening Affaldshåndtering Kemikalieanvendelse og håndtering. Miljømål i 2007 DSB’s overordnede miljømål er at reducere miljøbelastningen fra luftforureningen pr. personkilometer med 30% fra 2002 til 2007. Miljøbelastningen er den samlede miljøbelastning fra både togkørsel og DSB’s øvrige drift. Udviklingen i miljøbelastningen fra luftforureningen fra alle DSB aktiviteter opgjort pr. personkm 1,2 1 0,8 0,6 0,4 0,2 0 • 2002 2003 Mål 2007 • Tog (incl. rangering, materiel og Lille Nord) Øvrige aktiviteter • Udover det overordnede miljømål har DSB 5 miljømål i strategiperioden: • Energiforbrug. . Holde energiforbruget fra den øvrige drift*) konstant i forhold til 2002 • Støj. Gennem en målrettet indsats at reducere støj på udvalgte områder • Jordforurening. Håndbog i administration af forurenede arealer bruges i alle anlægsprojekter • Affald. Mindske miljøbelastningen fra affaldshåndteringen gennem en forsvarlig håndtering • Kemikalier. Reducere antallet af produkter med kræftfremkal- • • • DSB arbejder derudover fortsat med at forebygge og rydde op efter jordforureninger. Keld Sengeløv Adm. direktør Fokusområder i Miljøstrategi 2007 DSB’s væsentligste miljøpåvirkninger blev udpeget ved hjælp af systematisk analysearbejde i forbindelse med formulering af DSB’s første miljøpolitik og handlingsplan. Vi har
Download PDF fil